Конспект індивідуального комплексного заняття

з розвитку звуковимови, граматичного складу мови та зв’язного мовлення

на тему „Автоматизація та диференціація звуків „С” – „Ш”. Слова – дії”

на лексичному матеріалі тем „Осінь”, „Овочі. Фрукти”

(логопед вищої категорії О.В.Юдіна)

 

Цілі:

"           Автоматизація й диференціація С-Ш

"           Розвиток фонематичного слуху і навичок звукового аналізу й синтезу

"           Закріплення поняття "слова-дії"

"           Вживання дієслів 3 особи однини і множини теперішнього часу.

"           Узгодження дієслів минулого часу однини з іменниками в роді

"           Складання простого розгалуженого речення із прямим додатком за сюжетним малюнком

"           Робота над деформованим текстом з опорою на сюжетну картинку

"           Повторення: Утворення і практичне застосування іменників із зменшувально-пестливими суфіксами

 

Обладнання:

"           Логопедичні масажні зонди

"           Розрізна абетка

"           Логопедичне лото на звуки С-Ш

"           Гра-шнурівка на диференціацію С-Ш

"           Схематичне зображення слова, фігурка їжачка

"           Мозаїка

"           Рахункові палички 2-х кольорів

"           Сюжетні картинки: Хлопчик п'є сік; мама пере білизну; хлопчик і дівчинка в дитячому саду; одна дитина; багато дітей; діти на прогулянці восени

 

 

Хід заняття:

 

1. Логопедичний масаж зондовий і ручний за методикою О.В.Новікової.

Під час масажу -

- просторово-часова орієнтація

- "Казка про маленького чоловічка". Педагог розповідає дитині казку: „Жив-був маленький чоловічок. І все у нього було маленьке. Не ніс, а носик, не руки, а ручки, не ноги, а ніжки.” Далі педагог розвиває сюжет казки про те, що було у чоловічка в його маленькому будиночку, а дитина допомагає логопеду, закінчуючи речення. „Було в його будиночку не велике ліжко, а маленьке ліжечко, не великий стіл, а маленький столик”...

- Гра "Піймай звук" – під час масажу язика, коли дитина не може відповідати, їй дають в руки букви „С” та „Ш” і просять підняти ці букви, коли вона почує їх в потоці інших звуків, які буде вимовляти логопед

- Гра "Піймай слово" (на лексичному матеріалі "Овочі, фрукти") – Дитина повинна підняти букви „С” та „Ш” відповідно, коли почує їх в словах, які буде промовляти логопед

 

2. Автоматизація й диференціація С-Ш

- Логопедичне лото – Дитина повторює за логопедом назви предметів, які зображені на малюнках лото і містять в собі звуки „С” та „Ш” та розташовує їх відповідно на картках

- Шнурівочка на диференціацію С-Ш – На спеціальних тренажерах-шнурівках закріплені картки із зображенням предметів, які містять в собі „С” та „Ш” та букви С та Ш. Дитина повинна з’єднати відповідну картинку з буквою за допомогою шнурка

 

3. Звуковий аналіз та синтез

- Гра "Ходит ёжик вдоль дорожек": виставляється зображення їжачка й картонної смужки - схеми слова. До зображення їжачка прикріплюється обраний звук. Пересуваючи зображення їжака по доріжці-слову зліва на право, педагог повільно вимовляє слово, наголошуючи на заданий звук. У ході гри пропонується вірш:

Ходит ёжик вдоль дорожек,

От начала до конца,

В слове ёж найти поможет

Место звука-беглеца .

 

4. Словникова робота

- Гра "Придумай слово": За допомогою мозаїки викладається доріжка - кожне придумане слово із заданим звуком - одна кнопочка. У кого доріжка довше, той і виграв.

 

5. Динамічна пауза:

- Педагог пропонує дитині повторити за ним вірш , супроводжуючи його рухами рук:

Сонце сіло за селом, (опустити руки вниз)

Сплять синиці, сойки сплять, (долоні під одну, потім під іншу щоку)

Спить в воді вусатий сом, (долоні імітують пливучу рибу)

Сплять і ліс, і степ, і сад ( руху руками від грудей уліво, уперед, вправо)

- Педагог пропонує дитині виконувати просту, а потім складну інструкцію, що складається зі слів-дій

"Тупай"

"Стукай"

"Ляскай - стукай" і т.п. по ходу виконання уточнюється, що таке слова-дії, що вони означають.

 

6. Гра "Складемо розповідь разом"

- "Про Сашу й Сашу"

Педагог розповідає про те, що в дитячий садок ходили хлопчик Саша й дівчинка Саша і просить здогадатися, про кого - хлопчика або дівчинку - він зараз скаже:

Ходила - ходив, бігала - бігав, стрибала - стрибав і т.п.

Потім дитина самостійно придумує дії, які робили дівчинка й хлопчик.

- "Про нового хлопчика"

Педагог пропонує подивитися на картинки, що зображують одну дитину й багато дітей і здогадатися, про кого говориться: грає - грають, співає-співають, стрибає-стрибають і т.п. Потім дитина сама підбирає слова-дії в потрібній формі до картинок.

 

7. Складання простих поширених речень із прямим додатками за сюжетними картинками за допомогою питань і рахункових паличок.

- картинка "Хлопчик п'є сік"

Педагог показує картинку й ставить запитання "Хто це? Що він робить? Що п'є хлопчик?" Дитина відповідає одним словом. Потім логопед просить скласти речення про те, що робить хлопчик на картинці (Відповідь - Хлопчик п'є сік) Логопед просить дитину подумати й сказати, що ще може пити хлопчик. (кожне підібране слово фіксується за допомогою рахункового матеріалу). Спільно підбираються такі слова: молоко, чай, кефір, компот і т.п. Після цього дитина складає речення про те, що може пити хлопчик, а як наочна опора пропонується схема речення. Наприклад: Хлопчик п'є молоко. Хлопчик п'є кефір, і т.д.

 - картинка "Мама пере білизну" - робота ведеться в такий же спосіб

 

8. Робота над деформованим текстом:

Дитині пропонується виправити помилки, які припустив педагог при розповіді за сюжетною картинкою:

Стоїть осінні дні. З дерев падають жовте листя. Діти гуляє в осінньому парку. Таня піднімають із землі опале листя.

 

9. Сюрпризний момент

Логопед загадує дитині загадку:

Порожні поля.

Мокне земля.

Дощ поливає.

Коли це буває?"

Після відповіді дитина одержує сюрприз-подарунок від осені.

 

10. Підсумок заняття

- Гра "Було - не було" – Логопед запитує у дитини, що відбувалося на занятті. Серед запитань свідомо запитує про те, чого на занятті не було, а учень повинен правильно відповісти, помітивши це.